برد درب لابل دارای قسمت های زیادی می باشد. در این آموزش جامع با تمامی قسمت های اصلی به طور کامل آشنا می شوید.
فیلتر EMI :
این فیلتر وظیفه حذف نویزهای الکترومغناطیسی را بر عهده دارد. خازن هایی این قسمت از نوع MPK سری X2 و Y2 هستند.یک وریستور و مقاومت حرارتی NTC و فیوز در این قسمت وجود دارد که وظایف آنها در زیر تشریح شده است.
وریستور:
این قطعه وقتی ولتاژ بالای ۲۸۰ ولت برسد مانند یک کلید عمل می کند و فاز و نول را به هم متصل کرده و در نتیجه فیوز ورودی می سوزد و از مدار در برابر ولتاژ بالا محافظت می کند.
مقاومت حرارتی :
یک عدد مقاومت حرارتی (NTC) بر روی برد اپراتور درب لابل وجود دارد که از ورود جریان بزرگ برای شارژ خازن ها جلوگیری میکند. در لحظه اول ۱۰ اهم مقاومت دارد و با عبور جریان و افزایش دما مقاومت آن کاهش می یابد.
پاور سوییچینگ:
سویچینگ برد درب اتوماتیک لابل از نوع سافت سویچینگ با توپولوژی نیم پل هست.
ولتاژ خروجی آن ۴۰ ولت و توان خروجی آن ۱۳۰ وات می باشد. با قسمت های مختلف آن آشنا شوید:
ترانس سویچینگ اپراتور لابل:
به دلیل ساختار ترانس ، اولیه و ثانویه ترانس با هر اتفاقی باز هم کاملا از هم ایزوله هستند.
آی سی VIPER:
این آی سی وظیفه تولید ولتاژ مورد نیاز آی سی L6599 را بر عهده دارد.
آی سی L6599 :
این آی سی قلب این سویچینگ می باشد. وظیفه کنترل ولتاژ خروجی و سوییچ کردن ماسفت ها و کنترل جریان و اتصال کوتاه برعهده این آی سی می باشد.
درایور موتور:
اپراتور درب کابا و اپراتور درب I-Gate درایور موتور کاملتری نسبت به درایور موتور لابل دارند.
درایور موتور درب لابل دارای ۴ ماسفت سرامیکی و درایور ماسفت آن IR2104 می باشد.
دو عدد پلی فیوز ۲٫۵ آمپری از عبور جریان بیش از حد برای مدت طولانی جلوگیری می کنند.
یک عدد شنت جریان برای مانیتور کردن جریان عبوری از موتور نیز وجود دارد.
در بین اپراتور کابا و I-GATE و لابل کاملترین درایور موتور متعلق به I-Gate می باشد.
تنظیمات حرکت درب و قفل:
روی برد اپراتور لابل ۲ عدد دیپ سوییچ برای اعمال تنظیمات وجود دارد. برای مطالعه کامل به آموزش دیپ سوییچ S1 و آموزش دیپ سوییچ S2 مراجعه بفرمایید.
۵ عدد پتانسیومتر برای تنظیم سرعت باز شدن ، تنظیم سرعت بسته شدن ، میزان باز شدن درب در حالت زمستانه ، میزان قدرت موتور ، مدت باز ماندن درب وجود دارد.
مبدل ولتاژ:
اپراتور درب لابل دارای ۳ مبدل ولتاژ می باشد.
- تبدیل ۴۰ ولت به ۱۳ ولت
- تبدیل ۱۳ ولت به ۱۶ ولت
- تبدیل ۱۶ ولت به ۵ ولت
کانکتور قدرت و انکودر موتور:
موتور اپراتور لابل به یک کاتکتور ATX 2*1 متصل می شود. که باید سیم سیاه موتور در پین نزدیک به دسته ی کانکتور باشد یا به عبارت دیگر سیم سیاه موتور به سمت کانکتور انکودر باشد.
کانکتور انکودر از نوع مخابراتی ۴ تایی هست. سیم بندی آن از سمت کانکتور موتور به صورت زیر است:
- سیم سیاه یا همان صفر ولت
- سیم قرمز یا همان ۵ ولت
- سیم زرد یا همان کانال A
- سیم سبز یا همان کانال B
میکروکنترلربرد اپراتور لابل:
برد درب لابل از میکرو کنترلر ST723xxxx بهره میبرد. توصیف پین های آن در شکل زیر آمده است.
ورودی های رادار اپراتور لابل :
هر کدام از ورودی های لابل دارای یک دیود برای جلوگیری از ورود ولتاژ بالا به برد هستند. همچنین هر ورودی دارای یک محافظ بار الکترواستاتیک (TVS) هست.
جهت مطالعه مطالب مرتبط با اپراتور درب اتوماتیک شیشه ای لابل به آموزش اپراتور درب اتوماتیک لابل مراجعه بفرمایید.
امیدواریم که از این آموزش بهره ی لازم را برده باشید.
نویسنده: تیم I-Gate
منبع: www.Mrdoors.ir
سلام واقعا عالی بود مهندس سپاس
ممنون
سلام مهندس،خسته نباشید
ممنون
درود بر شما
تشکر
سلام عالیه مهندس
من تعمیرکار درب اتوماتیک در تبریز هستم میتونی نقشه برد را برام بفرستی
نوع انکدر لابل چی هست
با سلام
در موتور اصلی مارول ۶۰ پالس دارند. اما با ۱۰۰ پالس هم کار میکنند. انکودر از نوع افزایشی می باشد.
سلام من تا حالا تو هیچ سایت یا مجموعه ای نظر نداده بودم ولی انصافا فوقالعاده بود توضیحاتتون دمتون گرم انشالله پر کار باشید و سربلند
سلام
تشکر از لطف شما
با سلام
تشکر از لظف شما