تعمیر درب اتوماتیک تخصص ماست. در این مقاله به طور کامل بررسی شده است که چرا تعمیر درب اتوماتیک را باید به متخصص آن واگذار کرد!
تعمیر برد های درب اتوماتیک جزء مشکلترین تعمیرات الکترونیک محسوب میشوند اما چرا؟
واحد کنترل درب اتوماتیک باید یک سیستم مکانیکی که دارای لختی، لغزش و … می باشد را کنترل کند. برای کنترل این عوامل به اندازه گیری جریان ، سرعت و موقعیت درب نیاز دارد.برای انجام تعمیرات درب اتوماتیک باید علاوه بر تسلط بر مدارات منطقی و الکترونیکی بر موتورهای الکتریکی هم تسلط کافی وجود داشته باشد.
به عنوان مثال در بردهای درب اتوماتیک شیشه ای deutschtec(اریکسن-هالوکس-پارمیس) برای بررسی وضعیت ورودی ها از آی سی ۷۴hc165 استفاده می کنند که یکشیفت رجیستر می باشد ، ورودی ها به صورت پارالل وارد آی سی می شوند و به صورت سریال خارج می شوند بررسی این خروجی نیاز به اسیلوسکوپ دارد و با یک مولتی متر نمیتوان اطلاعات چندان مفیدی بدست آورد.
یا در بین درب های اتوماتیک شیشه ای بهترین درایور موتور متعلق به کابا می باشد اما پیچیدگی های خودش را دارد. یک سوییچ دارد که جریان ورودی موتور را مستقل از سنسورجریان و میکروکنترلر کنترل می کند ، و در صورتی که جریان بزرگی را حس کند جریان درایور موتور را قطع می کند. پس کسی که کابا را به طور کامل تحلیل کرده باشد هرگز به دنبال دلیل خرابی در درایور موتور نمی گردد.
در ادامه چندین مثال دیگر را بررسی میکنیم.
مثال اول ) یک درب اتوماتیک با سرعت بالا به انتهای حرکت خود می رسد و درب را محکم به هم می کوبد. دلیل این اتفاق عدم شناسایی موقعیت درب و در نتیجه ناتوانی در تشخیص سرعت یا عدم توانایی در اعمال سرعت مناسب به موتور درب می باشد؟
تحلیل مثال اول) دلیل عدم شناسایی موقعیت درب ، میتواند دلایل مختلفی داشته باشد:۱- خرابی در انکودر ۲-خرابی در مرکز کنترل درب اتوماتیک 3-عدم ارتباط صحیح انکودر با مرکز کنترل درب اتوماتیک ۴-خرابی در گیربکس موتور
اگر مرکز کنترل درب نتواند سرعت مورد نظر را به درب اعمال کند به دلایل زیر است: ۱- خرابی در درایور موتور مرکز کنترل درب ۲-کثیف بودن موتور درب اتوماتیک ۳-ضعیف شدن منبع تغذیه مرکز کنترل درب
مثال دوم ) فیوز درب اتوماتیک سوخته است.چه فیوزی مناسب می باشد؟آیا فقط در نظر گرفتن آمپر فیوز کافی است؟ دلیل سوختن فیوز چیست؟
تحلیل مثال دوم ) فیوز ها بر اساس پارامترهای مختلفی دسته بندی می شوند: آمپر ،زمان واکنش ،اطمینان پذیری و…
۱-تعیین مقدار آمپر فیوز:
۱-۱-باید حداکثر آمپر خروجی از منبع تغذیه که از فیوز می گذرد بررسی شود. به عنوان مثال یک ترانس ، حداکثر جریانی که می تواند تولید کند ۸ آمپر است اگر فیوزی ۱۰ آمپری برای سیستم انتخاب شود و در برد درب اتوماتیک اتصال کوتاه رخ دهد نتیجه آن سوختن ترانس است.
۱-۲- باید بررسی کنیم در صورتی که سیستم دچار اتصال کوتاه شود می تواند چند آمپر بکشد به عنوان مثال اگر برد درب اتوماتیک دارای یک شنت برای مانیتور کردن جریان باشد در صورت سوختن درایور موتور،جریان اتصال کوتاه به مقاومت الکتریکی شنت و خیلی المانهای دیگری که بر سر راه جریان هستند محدود می شود.
۲-تعیین زمان واکنش فیوز درب اتوماتیک :
فیوز ها از نظر سرعت واکنش به دسته های :FF(خیلی سریع) ،F(سریع)،T(کند)،TT(خیلی کند) تقسیم می شوند که بهترین دسته برای درب اتوماتیک T می باشد اما چرا؟
لحظه ی اول به دلیل لختی یک انرژی بالا برای حرکت درب نیاز می باشد. علاوه بر این موتور قبل از شروع به حرکت جریان بالایی می کشد چون تنها مقاومت الکتریکی موتور مقاومت اهمی آن می باشد.
اگر نوع F انتخاب شود در همان لحظه اول موتور فیوز را خواهد سوزاند.
اگر نوع TT انتخاب شود در صورت گیر مکانیکی موتور قبل از سوختن فیوز درایور موتور خواهد سوخت.
۳-انتخاب اطمینان پذیری فیوز:
فیوز های شنی (همان فیوز گچی بازار)اطمینان پذیری بالاتری نسبت به فیوز های شیشه ایی دارند چون در صورت ذوب رشته رسانای داخل آن به سرعت جذب شن های موجود در آن می شود و دیگر امکان خطا در فیوز نیست اما در فیوز های شیشه ای گاهی پس از ذوب رشته ی رسانا دوباره یک خط اتصال در سطح پایین شیشه فیوز ایجاد می شود. این انتخاب بسته به محل استفاده درب اتوماتیک می باشد.وقتی فیوز درب اتوماتیک سوخته باشد کشف دلیل آن بسیار دارای اهمیت می باشد.
آیا دلیل آن عدم مدیریت صحیح درایورموتور توسط میکروکنترلر می باشد؟ این مشکل تنها توسط طراح برد درب اتوماتیک قابل حل می باشد.
آیا دلیل آن جریان لحظه ایی اولیه موتور می باشد یا خرابی در سیم پیچ موتور؟ آیا دلیل آن وجود مشکلی در رایور موتور می باشد؟آیا دلیل آن نوسانات برق ورودی به دستگاه می باشد؟
این ها سوالاتی است که در موقع تعویض و انتخاب فیوزباید به طور کامل به جواب برسند.
مثال سوم) منبع تغذیه سوئیچینگ برد درب اتوماتیک سوخته است اشکال از کجاست و دلیل وقوع آن چیست؟
تحلیل مثال سوم ) درب اتوماتیک شیشه ایی لابل و درب اتوماتیک شیشه ای کابا و درب اتوماتیک شیشه ای i-gate و درب اتوماتیک شیشه ایی unique اینها از جمله برد های کنترل کننده درب اتوماتیک شیشه ای هستند که منبع تغذیه سوئیچینگ دارند.
حال فرض بر آن است که سوئیچ منبع تغذیه سوخته است، با تعویض سوئیچ مدار روشن می شود و ولتاژ خروجی مورد نظر هم تولید می شود.حال اگر ولتاژ برق شهر کاهش یابد آیا دوباره آن اتفاق نخواهد افتاد؟
منبع های تغذیه سوئیچینگ دارای ساختار های مختلفی هستند.
برد های درب اتوماتیک لابل و i-gate با کاهش ولتاژ وروردی ،فرکانس کاری خود را کاهش می دهند و با افزایش ولتاژ فرکانس کاری آنها افزایش می یابد.
برد درب اتوماتیک کابا و یونیک با کاهش ولتاژ ورودی چرخه کاری سوئیچ را افزایش می دهند.
پس تنها تعویض سوئیچ کافی نیست وممکن است دلیل سوختن آن این بوده است که سوئیچ با کاهش ولتاژ به دلیل افزایش فرکانس ،اتلاف سویچینگ زیاد شده و حرارات بالا آن را سوزانده است(در لابل و I-Gate)
یا در کابا و یونیک به دلیل افزایش چرخه کاری اشباع مغناطیسی هسته رخ داده است.
باید دلیل این اتفاق پیدا شود و تعمیر گردد.گاهی می تواند خازن BOOTSTRAP دلیل این اتفاق باشد.خازن BOOTSTRAP اگر بار کافی برای کامل روشن کردنماسفت را تامین نکند ماسفت در ناحیه با مقاومت بالا کار خواهد کرد و می سوزد.
شاید هم عمر سوییچ به پایان رسیده است.
پس برای تعمیرات صحیح و دقیق درب اتوماتیک باید تسلط کامل بر تمام ابعاد درب اتوماتیک وجود داشته باشد.
پیام بگذارید